Inge mer VF

I slutet på graviditeten började jag prenumerera på Vi föräldrar. Det var väl en bra idé. Eller?

Dom flesta nummer ligger fortfarande med plasten på. Helt oöppnade tidningar. När skulle man ha tid att läsa liksom? De få nummer som jag har läst har snabbt bläddrats igenom. För tyvärr känner jag att det är inte är mycket för mig i den tidningen. Det är antingen för nyfödda eller för äldre barn. Ja, äldre än mina i alla fall. Men det mesta i dom nummer som jag har läst har handlat om spädisar, med några få rätt ointressanta sidor riktat till äldre.

Tar vi exempel på alla tester som görs… det är skor, vinteroveraller och regnkläder – sällan något som ens finns i så små storlekar som mina har, det är barnvagnar för ett barn och de få tester som faktiskt kan vara intressanta kommer i helt fel tidpunkt, som exempelvis bilstolar.

Målgruppen verkar hel klart vara nyblivna förstagångsföräldrar eller föräldrar till barn som är i startgroparna att snart ska börja skolan. Ensamstående tvillingmamma med 1 åringar är definitivt inte en målgrupp i alla fall.

Jag hade ju betalat min prenumeration i förskott, så när det blev dags för förnyelse så skulle jag säga upp min prenumeration. Trodde jag ja!

Idag damp det ner en påminnelse utskriven för 10 dagar sedan. Dom har visst långt till en brevlåda 😛 Det stod inte nånstans på påminnelsen vilken faktura det gällde, alltså inte när fakturan vare sig var fakturerad eller förfallen. Det stod heller inte för hur många nummer det hällde eller något som helst annat än ett belopp, OCR nummer, Bankgiro och meddelande om jag inte betalat min prenumeration. Det stod även att utebliven betalning ej gäller som uppsägning. Men har jag har inte fått fakturan har jag ju inte haft möjlighet att varken betala eller veta att det nu var dags att säga upp prenumerationen. Jag fortsatte att läsa texten;

vf_info_Page_2Jag hade ju förskottsbetalat min prenumeration, så då borde den ju således avslutats automatiskt också och påminnelsen jag fått borde därav ha avsett ett erbjudande om förnyelse. Något jag heller inte fått.

Jag ringde kundservice och fick information om att dom inte avslutar några prenumerationer automatiskt. Jag sa att det faktiskt stod så, och läste upp texten. Ändå påstod hon att jag hade fel och att jag måste missuppfattat.

Hörde inte människan vad jag läste??! Det går väl inte att missuppfatta det?!

Hursomhaver. Jag ville såklart säga upp prenumerationen eftersom jag ens inte har tid att läsa tidningarna. Då visar det sig att påminnelsen är från en faktura i april och att dom fortsatt att skicka tidningar till mig ända tills nu, trots att jag inte betalat den faktura som dom då sa sig ha skickat i våras. Jag ansågs därav betalningsskyldig eftersom att jag har fått tidningarna.

Självklart blev jag då rätt upprörd. Jag hade inte fått någon faktura och visste därav inte ens om att det var för nummer jag inte betalat för. Jag blev ännu mer upprörd över det faktum att dom i flera månader hade skickat tidningar till mig och därefter skickat ett krav på betalning. För något jag inte ville ha!

Kvinnan jag pratade med sa att jag hade godkänt dessa villkor när jag började prenumerera. Återigen sa jag att det faktiskt stod på pappret jag höll i handen att jag min förskottsbetalda prenumeration automatiskt skulle uppgöra, men hon fortsatte bara att hänvisa till villkoren.

Efter mycket om och men så framkom det att fakturorna skickas med tidningen och således borde ligga där bland dom, fortfarande, inplastade tidningarna. Hur sjutton ska man veta det!? Och att dessutom vänta 4 månader med att skicka påminnelse och alltså låta kontot ”ticka på”! Jag sa såklart upp min prenumeration på fläcken och bad dom ta bort alla mina kontaktuppgifter så att dom inte fick använda det i försäljnings- eller marknadsföringssyfte längre. Vilket man såklart också godkänner när man blir prenumerant.

När vi lagt på luren så gick jag och kollade i bunten bland alla oöppnade tidningar. Jag öppnade tidning efter tidning tills att jag hittade en med en faktura i. Det är inte synligt någonstans alls på förpackningen att den skulle innehålla en faktura. Det tycker jag är rätt skamligt. Jag lär nog inte vara den enda småbarnsföräldern som inte har tid att läsa tidningar och dom blir liggandes i en hög.
Man kan säkert tycka att det är helt mitt ansvar att dels hålla reda på antal tidningar jag betalat för och att öppna tidningarna när dom kommer. Men jag tycker helt klart att Bonnier tidskrifter antingen borde skicka ut fakturan i ett separat brev eller att tydligt skriva ”innehåller faktura” på förpackningen. Dessutom… när det faktiskt står på påminnelsen att prenumerationen ska upphöra automatiskt, så borde dom ju backa sitt krav och åtminstone bjuda på kravavgiften eftersom att det uppenbarligen är felaktig information. Oavsett vad villkoren sa den dagen jag tecknade prenumerationen, vilket nu tjejen hänvisade till upprepade gånger.

Nej… det blir inge mer prenumeration av Vi föräldrar för min del i alla fall.

Kommentera