Dålig planering

Jag blir så trött på barnens förskola. Det är så fruktansvärt dålig struktur och organisation, personalen har noll koll för det mesta och verkar inte prata med varandra och skyller ifrån sig, typ ”Jag var inte här, så jag vet inte”. Och det är dyngigt som sjutton där för det mesta. Även om man kommer bland dom 2-3 första barnen på måndag morgon så är det kläder kastade runt hela kapprummet och en hel sandlåda med sand överallt. Det här ska då barnen gå i för att ta sig till sina kläder och när dom ska gå på toaletten. Jag har inte ens sett en sop nånstans och hur tidskrävande kan det vara att ta en vals med sopen när man kommit in och barnen klätt av sig? Dom lär ju dra in denna skiten på avdelningen också med allt spring på 18 (?) barn som ska gå på toaletten om dagarna. Det blir ju inte bättre av att barnvagnar dras in och ut där, vilket inte ens får plats i det väldigt lilla kapprummet, så när man ska klä barnen får man flytta dessa fram och tillbaka för att komma åt skor, ytterkläder och eventuella kläder i torkskåp.

Jag har skrivit förut om att man får leta ihjäl sig efter barnens kläder när man hämtar dom för att dom inte finns på hyllan eller i torkskåpet och ingen personal vet vart dom är. Senast i onsdags hade Kevin bara 1 strumpa på sig när jag hämtade honom. Jag letade bra länge innan Kevin kom på att han tagit av den i gympasalen. Och mycket riktigt så låg den där. Ser inte personalen sånt? Att ett barn bara har en strumpa på sig när dom går därifrån? Tar man då inte rätt på den på en gång och sätter på barnet strumpan igen? 😮

Visst hade jag klagomål på småbarnsavdelningen också, men där hade dom i alla fall stenkoll på allt och var istället lite övernitiska paragrafryttare. Här har dom inte ens koll på allergier! Trots att jag skrivit in att Kevin är allergisk mot plåster och att egna plåster finns i lådan, så hade dom satt på honom ett annat plåster (utan att det ens behövts!) och kommenterade bara ”Ja, visst ja! Det måste vi skriva upp nånstans”. Ehhh… Tänk om han varit så allergisk att han fick en reaktion och behövde åka till akuten?! Nu får han ”bara” som brännsår, men ändå.

Hur kommer det sig att två avdelningar på samma förskola kan vara så fruktansvärt olika?! Det är verkligen som natt och dag.

Information till föräldrar verkar vara genomgående dåligt på förskolan, även om förra avdelningen var lite bättre på det. Dom är inte konsekventa för fem öre om hur dom meddelar och informerar saker och ting. Ibland sätter dom upp lappar på dörren, ibland lägger dom i lådan, ibland postar dom på instagram och ibland är det muntlig information. Det finns en portal för föräldrar där tanken då är att man ska kunna ta del av information. Först och främst så är den inte mobilanpassad, så man behöver använda dator för att logga in, annars har man lessnat efter 2 minuter av att surfa runt där. För det andra så är det knappt hälften av föräldrarna som har inloggning dit, och för det tredje så är det vääääldigt sporadiskt det läggs upp ny information där, och då oftast kommuninformation som ex. att fylla i nån enkät eller att barnomsorgsavgiften ändras.

Det ska även komma ut s.k. Nyhetsbrev. Tanken där är då att personalen ska skriva om vad som pågår, saker som är kommande etc. Så fungerar det i alla fall på de flesta förskolor. Men inte här! På småbarn blev veckobreven till månadsbrev som blev till var tredje månads brev och all info var väldigt inaktuell, så till slut la jag inte längre tid på att logga in där.
Nuvarande avdelning har lagt ut följande:

2017-03-03: Tips på saker att göra på sportlovet (vilket samtliga är för äldre barn!) Detta var då alltså nästan 8 veckor sedan som senaste ”nyhetsbrevet” lades ut. Detta är då info från kommunen.
2017-02-13: Kulturskolan lanserar ny e-tjänst. Vad har jag med det att göra?! Även detta är info från kommunen.
2017-02-06: Nominera någon till en utmärkelse. Även detta är info från kommunen.
2017-02-02: Kommunen anordnar föräldraträffar. Återigen info från kommunen.
(Så här fortsätter det ett bra tag bakåt i tiden)
2016-11-11: Oktober månad. Det här är det senaste månadsbrevet från avdelningen. Det är alltså nästan 5 månader sedan som förskolan la upp information på denna portal. Och det var inte mycket att läsa det som var!

”Hej igen oktober månad månad gick fort. Vi hann göra mycket till exempel åkte vi buss med barnen till stan. Vi hade även Halloween disco tillsammans med [annan avdelning]. Eftersom vädret var så fint under oktober var vi på många promenader med barnen och tittade på alla fina löv och deras färger. Vi fortsatte värt arbete med temat hälsa 🙂 nu hoppas vi på en bra november månad. Trevlig helg önskar vi på [avdelningen] :)”

Anledningen varför jag nu staplat upp detta är för att visa att det är totalt värdelöst att ens logga in på den här portalen och att det inte är någon aktuell och berörande information som ens läggs upp här! Varför ska jag nu komma till….

I onsdags skrev jag lite med Emma, som har sin yngsta på samma avdelning som grabbarna. Av en slump framkom det då att hon hade barnen hemma på måndag pga planeringsdag. ”Inte på barnens avdelning va?”, frågade jag. Jo, så var det. Hon hade fått muntlig information när hon lämnat på dagis den morgonen. Jag som lämnat 10 minuter före hade inte fått den informationen!
När jag hämtade barnen så letade jag efter lapp, både i barnens lådor och på dörren, men på dörren satt det fortfarande kvar ”Just nu går det löss och magsjuka”, vilket suttit där sedan i vintras.
Ingen nämnde något till mig, varken när jag hämtade eller när jag lämnade på torsdags morgonen. En timme senare får jag ett sms:

Det här var då första gången jag fick information från förskolan om att det var stängt två vardagar senare, och för mig nästa arbetsdag!
När jag hämtade barnen hade dom nu bytt ut lapparna på dörren och satt upp att det var stängt på måndag. Det var bara en praktikant där när jag hämtade så jag tog barnen och hälsade trevlig helg. Just när vi klätt på oss så kom praktikanten ut till kapprummet. ”Ja just ja, jag skulle fråga om ni behövde annat dagis på måndag eftersom det är stängt”. Personalen hade överlämnat detta samtal till en praktikant på typ 12 år! (Okej, hon är 20+ nånstans för att vara helt ärlig 😛 )
”Nä, jag vill inte lämna mina barn i en främmande miljö med människor dom aldrig träffat! Och det är INTE acceptabelt med 2 dagars varsel”, svarade jag surt. Det är ju inte hennes fel för fem öre så jag ville inte skälla ut henne, men ändå låta henne veta att det inte är okej.

Även på instagram hade dom, samtidigt som dom skickat ut sms, satt ut informationen.

Det ironiska med det hela är att dom lagt ut denna bild samtidigt…

Redan för runt 1 månad sedan låg det lappar i barnens lådor om semesterledighet. Den lappen hade jag fyllt i och returnerat inom 3 dagar. Men det är väl fortfarande föräldrar som inte lämnat in lappen så att dom ville påminna om det. Jag hade god lust att kommentera denna bild med ”Det är rätt fascinerande att ni vill veta när barnen ska vara lediga 2 månader i förväg, men vi får nöja oss med 2 dagars varsel”.

För en månad sen var det även föräldraråd, vilket jag heller inte fått någon information om. Är det inte meningen att man ska få det så att man, som förälder, kan lämna synpunkter via representanten, vilket jag heller inte har en aning om vem det är då ingen sån information gått ut och det heller inte finns att läsa på portalen?

Hur som haver…
Eftersom jag haft en hel del diskussioner med förskolan, både småbarnsavdelningen, storbarnsavdelningen och förskolechefen, sedan barnen började där, så kan jag göra en kvalificerad gissning på hur dom skyller ifrån sig om detta… Portalen. Det finns att läsa på portalen.
Nu förstår du kanske varför jag staplade upp informationen från portalen?! Senaste nyhetsbrevet gick alltså ut i början på november 2016, så man kan ju inte direkt förvänta sig att hitta information på portalen och man kan ju heller då inte förvänta sig att föräldrar ska logga in där och kolla titt som tätt, särskilt inte med tanke på hur ”fattiga” nyhetsbreven är och 90% av det som läggs upp där är information från kommunen, som är rätt oväsentlig dessutom. Det är dessutom inte heller alla föräldrar som har tillgång till portalen. Inte heller till instagram för den delen. Men ja, loggar jag in där, så finns det en kalender där det står att det är planeringsdag den 24 april, något som lades in av förskolechefen i januari. Dom har alltså vetat om detta i minst 3 månader, men inte besvärat sig att informera om detta på ett tydligt sätt. Att förvänta sig att hälften av föräldrarna ska logga in på portalen och läsa om detta anser inte jag vara att informera tydligt. Andra hälften föräldrar har ju ändå inte den möjligheten.

Det här är inte första gången det här händer heller! För att få garanterat föräldraledighet av arbetsgivaren så måste detta anmälan minst 2 månader i förväg. Vore det då inte på sin plats att man även informerar föräldrarna i god tid för det? Alla föräldrar vill inte lämna sina barn på annan förskola, och jag slår vad om att den andra förskolan heller inte vill ha över 100 till barn där (6 berörda avdelningar med 15-20 på varje).

Jag har många gånger fått rådet att anmäla förskolan till kommunen, ett råd jag inte riktigt velat tagit till mig då jag hoppas att det räcker med att ”bita ifrån” direkt till berörd. Men efter 2,5 år verkar det inte som att det blir nån bättring, så det kanske är dags att huvudmannen får kliva in.

Lämna ett svar